Blog poświęcony szeroko zakrojonemu tematowi opon, zarówno opony zimowe do sanek, jak i opony letnie do taczek mechanicznych, czy szeroki wybór opon do rowerów dziecięcy i samochodów lego.
RSS
poniedziałek, 28 marca 2011

Wycofywanie tzw. "bezpiecznych" czynników chłodniczych, w związku z ich zagrożeniem dla warstwy ozonowej i oddziaływaniem na efekt cieplarniany, stwarza problem wielu użytkownikom chłodni. Wśród tych użytkowników znalazł się znany na całym świecie koncern Nestlé, w którym wiele procesów produkcyjnych jest powiązanych z techniką chłodniczą. W poszukiwaniu rozwiązań technicznych firma Nestlé obrała kurs, w którym obok amoniaku, jako czynnika chłodniczego, zastosowano dwutlenek węgla, jako chłodziwo. Obiecujące wyniki stanowią argument za stosowaniem kombinacji NH3/CO2w klimatyzacji także w innych dziedzinach techniki chłodniczej.

Chłodzenie jest jednym z podstawowych procesów w przemyśle spożywczym. Odgrywa ono żywotną rolę w magazynowaniu i utrzymaniu świeżości surowców oraz produktów gotowych, a także w produkcji lodów, mrożonek i zmrożonej kawy. Rys. 1 ukazuje przegląd typowych zastosowań chłodzenia, temperatury odparowania i mocy chłodniczych.

Renesans CO2

Już przed stu laty CO2 był obok NH3 najważniejszym czynnikiem chłodniczym. Tak działo się aż do nastania epoki "bezpiecznych czynników chłodniczych", która rozpoczęła się ok. roku 1935. Znaczenie CO2 w przemysłowej produkcji chłodu drastycznie spadło. Dwutlenek węgla znalazł na dłuższy czas zastosowanie, jako czynnik chłodniczy w urządzeniach okrętowych, to znaczy firmy klimatyzacje z tradycjami w dalszym ciągu posiadają umiejętność budowy i eksploatacji urządzeń z CO2.

Wraz z nadejściem problematyki ODP i GWP (niszczenie warstwy ozonowej i efekt cieplarniany) ok. roku 1990 ponownie dostrzeżono zalety CO2, jako czynnika chłodniczego. Możliwości zastosowań w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła zostały, dzięki rozwojowi technologii CO2, dostosowane do współczesnych wymagań rynkowych. W centrum zainteresowania początkowo znalazły się procesy transkrytyczne dla obiegów pomp ciepła oraz samochodowe urządzenia klimatyzacyjne o stosunkowo niewielkiej wydajności.

Wnioski i perspektywy

Opisana instalacja działa z powodzeniem już od przeszło 12 miesięcy. Wybrana koncepcja w układzie CO2/NH3 stanowi kamień milowy w historii techniki chłodniczej i jest zapowiedzią nowych podobnych i większych instalacji. Dalsze projekty zgodne ze schematem na rys. 4 są już w stadium realizacji. Zalety i wyzwania tej technologii CO2/NH4 zestawiono jeszcze raz

poniedziałek, 14 marca 2011

Mialem okazje pojezdzic dwa dni Peugotem 3008 (taki dziwny, szczerze rzadko go widuje na ulicach), cos jak SUV ale mniejszy, no taki francuski wynalazek ze nie kwalifikuje sie do zadnej klasy.

Nie bede sie rozpisywal o silniku jezdzie itd. bo to nie jest samochod z natury zeby tu komus cos pokazac.

Ale kurde, ergonomia (podobno francuzi sa w tym dobrzy) - samochod sprawia wrazenie dużego - nie moglem wejść normalnie przez drzwi przy wzroscie 180cm tylko sie przeciskac musialem za kazdym razem. Siedzenia i klimatyzacja to juz kpina - to nie siedzenia tylko stolki kuchenne - tak na oko siedziska o jakies 10cm na krotkie.

Latwiej sie siada do Lambo Gallardo (tak wyjaszku wsiadalem na miejsce pasazera w tym samochodzie notabene nie olsnil mnie ).

Czy oni w tym peżonie oczu nie mają czy japonczycy im sluza w czasie testow ergonomii kabinym.

Tzn. jest spory przeskok z bardzo wygodnego, wręcz rozluźniającego GS'a pewnie, ale dla mnie jest niezły (jestem dość szczupły i 3 cm niższy). Co prawda siedzę ciut za wysoko, ale fotel w miarę jak do normalnej jazdy. Można się chyba tylko czepiać trochę za krótkiego siedziska. Wsiada się faktycznie mało wygodnie.

22:37, piestrojanski
Link Dodaj komentarz »
Bezpłatne autostrady

Większość z budowanych dziś w Polsce dróg powstaje przy finansowym wsparciu z Unii Europejskiej. To właśnie stwarza szansę, by kierowcy po autostradach jeździli za darmo! Wspólnotowe przepisy zabraniają bowiem zbierania opłat za dofinansowane odcinki dróg. Jeśli rząd chciałby kasować kierowców na bramkach, musi zwrócić część unijnej dotacji. 

Ministerstwo Infrastruktury właśnie ogłosiło przetarg na firmę, która policzy, ile pieniędzy trzeba będzie zwrócić (tzw. luka finansowa). Jeśli okaże się, że dotacja jest większa niż potencjalne wpływy od kierowców, to autostrady mogą być przez pięć lat bezpłatne. Przez taki okres Unia zakazuje pobierania opłat. to że nie będzie opłaty za wjazd, że nie znaczy ze bedzie bezpłatna -odbiją sobie na akcyzie, podatkach i na dziesątkach innych rzeczy - to już bym wolał, żeby opłaty istniały- wtedy płaci kto ma potrzebę, a tak doić będą wszystkich. Najgorsze ze raz płacimy na budowę, następnie dajemy sie okradać na bramkach.

22:28, piestrojanski
Link Dodaj komentarz »